Af journalist Tina Juul Rasmussen / tina@juul-kommunikation.com
- Samarbejdet mellem politikere og forvaltningschefer handler om relationer. Så uanset om man er ny udvalgsformand eller ny direktør, handler det om at få skabt en god relation så hurtigt som muligt. Man skal have et klart billede af genside forventninger, hvilke politiske dagsordener der er i spil, og hvordan arbejdsformen skal være.
Sådan siger Lars Holte, kommunaldirektør i Høje-Taastrup Kommune og underviser på Komponents kursus for udvalgsformand og direktører. Og han taler af erfaring. Med efterhånden en hel del år som kommunaldirektør har han budt adskillige nye både udvalgsformænd og borgmestre velkommen i sin tid.
Derfor ved han også, at et godt samarbejde mellem udvalgsformand og direktør er en af nøglerne til en velfungerende forvaltning og et effektivt og harmonisk samarbejde mellem politisk og administrativ ledelse.
- Udover de formelle rammer og opgaver, som skal afklares, er der også en personlig relation – kemien mellem to mennesker – der har stor betydning, og som tager tid at opbygge. Samtidig har man hver sin position: Den ene er politisk valgt, den anden er ansat. Og fagdirektøren en dobbelt ansvarsposition i både at skulle være loyal overfor sin kommunaldirektør, overfor borgmesteren og overfor udvalgsformanden. Det dobbelte ansvar og loyalitet er noget, vi kommer til at tale en masse om på kurset, pointerer Lars Holte.
Ser forskelligt på tingene
Han understreger også, at relationen mellem udvalgsformand og direktør før eller siden kommer under pres, når først hverdagen og opgaverne sætter ind.
- Det er her, den gode relation skal stå sin prøve – når man ser forskelligt på tingene. Fx har udvalgsformanden ikke altid en rolle i at udtale sig i alle sager. Ligesom udvalgsformanden heller ikke kan bede forvaltningen om alt muligt og tro, at man er arbejdsgiveren. Derfor skal der være et helt klart billede af, hvilke opgaver man afleverer hvor, fordi det kan påvirke relationen mellem forvaltning og politiker, siger Lars Holte og tilføjer, at meget af samarbejdet er ’hugget i sten’ via de formelle rammer, lovgivning osv.
- Så det er i mellemrummet mellem de rammer, at det interessante sker. Og opstår der konflikter, er min erfaring, at de i langt de fleste tilfælde bygger på misforståelser, der er opstået i kommunikationen mellem to mennesker. Derfor er det så vigtigt at huske på, at både samarbejdet og organisationen består af relationer, hvor det er centralt at vide, hvordan man påvirker hinanden, netop for at forebygge misforståelserne. I en ny relation mellem udvalgsformand og direktør er der derfor en gensidig læring.