Her øger du din faglige viden om, hvordan organisationer fungerer og udvikles.
- Lær at forstå din organisation ud fra forskellige perspektiver og få en række værktøjer til at kunne omsætte din viden til konkrete tiltag på din arbejdsplads.
- Få udviklet dine faglige kompetencer inden for organisationsteori og -udvikling.
- Lær at bidrage til den stadige forandring af den kommunale/regionale organisation ud fra din teoretiske kunnen og viden om praksis.
- Gennem forløbet vil du blive trænet i at belyse og løse komplekse organisatoriske problemstillinger ud fra forskellige teorier og metoder og samtidig formidle den viden, du har fået.
- Lær at reflektere over din egen praksis og relationerne i din organisation
- Lær hvordan organisationens forskellige aktører spiller sammen på tværs og som en helhed
Indhold
I Organisatorisk forståelse og indsigt (70 %):
- Organisation og individ
- Organisation og gruppe
- Organisation og samfund
II Samfundsvidenskabelig metode (30 %):
- Problemformulering
- Projektskrivning/formidling
- Valg af teori
- Undersøgelses-design
- Implementering af undersøgelse
- Validering
- Analyse
- Konklusion
- Perspektivering
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- vide, hvilke centrale organisationsteoretiske perspektiver der ligger til grund for egen organisation og hvordan disse påvirker organisationens/egne handlemuligheder i arbejdets udførelse
- forstå, hvordan en politisk styret organisation afviger fra andre organisationer.
- have overblik over relevante samfundsvidenskabelige undersøgelsesmetoder.
De studerende skal
- kunne anvende centrale organisationsteorier til at analysere aktuelle problemstillinger i egen organisation
- kunne udvælge relevante analyseparametre på baggrund af organisationsteoretiske vurderinger i forhold til den konkrete problemstilling
- kunne analysere de forskellige beslutningsprocesser, der foregår i en politisk styret organisation, og kunne reflektere over, hvordan man påvirker/bliver påvirket af dem
- kunne vurdere, hvordan der kan gennemføres en systematisk analyse af en problemstilling, og på den baggrund kunne anvise forskellige løsningsmuligheder
- kunne give relevante begrundelser for valg af analysemetode.
De studerende skal
- kunne deltage aktivt i organisatoriske udviklingsarbejder om udvikling af egen organisation såvel fagligt som tværfagligt
- selvstændigt kunne gennemføre relevante primære empiriske undersøgelser inden for eget funktionsområde og på baggrund af undersøgelserne udarbejde forslag til løsninger eller ændringer
- kunne reflektere over egen arbejdsplanlægning og på baggrund heraf bidrage til en effektiv planlægning af eget funktionsområde
- kunne forholde sig til mulige perspektiver i modulets temaer og egen arbejdsplads i lyset af en øget digitalisering.
Tilrettelæggelse:
Undervisningen tilrettelægges så der tages hensyn til at deltagerne har behov for kortere undervisningsdage. Det betyder, at der er flere men kortere undervisningsgange end på et ordinært forløb.
Særlige forhold:
Modulet er på akademi-niveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Eksamensform:
Individuel udarbejdet projektopgave
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Er du i målgruppen?
Medarbejdere med administrative funktioner i kommuner og regioner, på institutioner eller i fælleskommunale virksomheder.
Medarbejdere i selvejende institutioner og private firmaer, der samarbejder med kommuner og regioner.