Hvad er innovation, og hvad kan innoveres?
Medarbejdere som ønsker at vide, hvad innovation er og opnå kompetencer til at arbejde med innovation.
(Modulet hed tidligere Den innovative medarbejder)
- Lær at skabe fornyelse fra neden - hverdagsinnovation med udgangspunkt i kerneopgaven
- Bliv bedre til at udvikle løsninger i tæt samarbejde med borgere og samarbejdspartnere
- Lær, hvordan du sammen med andre skaber ideer og innovative projekter, der kan omsættes til konkrete forbedringer med værdi for både borgere og arbejdsplads
- Lær, hvordan du får din ledelse og kolleger med på at tænke mere innovativt
- Få indblik i forskellige innovationsmodeller og metoder, så du kan bidrage konstruktivt til arbejdet med nye innovative tiltag i din egen hverdag
Indhold
Hvad er innovation og hvad kan innoveres?
Innovationsbegreber
Arbejdet med innovation
Design af eget innovationsprojekt
Innovationskompetencer
- Innovationsspørgsmål
- Kreativ selvtillid
Innovationsmodeller
- Innovationsdiamanten
- Innovationsmodeller
- Innovationsmetoder
Roller og positioner som innovativ medarbejder
- Italesættelse af roller og positioner
- Rollen som facilitator
- Egne præferencer og kompetencer
Innovationskultur
- Kendetegn ved innovativ kultur
- Skabelse af innovativ kultur
- Betydning af ledelsesbevågenhed
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have viden om, hvordan innovative processer og projekter spiller sammen med såvel operationelle som strategiske indsatser på arbejdspladsen
- have viden om, hvordan de griber en innovationsopgave an – fra opdagelse over ideudvikling til implementering
- have viden om forskellige former for innovation, innovationsmodeller og innovationsmetoder
- forstå egne personlige ressourcer og udfordringer som innovativ medarbejder i samspil med afdelingens/organisationens kultur
- forstå betydningen af innovation i et større samfundsmæssigt perspektiv.
De studerende skal
- kunne omsætte teorier om innovation til praksis i en konkret case med relevans for egen arbejdsplads
- kunne anvende procesfacilliterende værktøjer og kunne analysere og vurdere dilemmaer fra hverdagen ud fra en innovativ vinkel
- kunne anvende forskellige kreative metoder og dialogværktøjer som redskab i skabelsen af læringsbefordrende og innovative arbejdsmiljøer
- kunne formulere innovationsspørgsmål samt undrings-/arbejdsspørgsmål.
De studerende skal
- kunne identificere og vurdere muligheder for innovation inden for eget arbejdsfelt
- vurdere, hvilke betingelser der skal være til stede, for at et innovationsprojekt kan lykkes
- opnår tilstrækkelig kreativ selvtillid (creative confidence) til at kunne igangsætte og bidrage til innovative tiltag på en arbejdsplads
- kunne motivere og involvere kolleger og samarbejdspartnere i innovation og særligt i eget innovative mindset
- kunne håndtere modstand og forandringsreaktioner og lære at bruge dialogværktøjer som redskab i skabelsen af innovative arbejdsmiljøer.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en synopsis.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Er du i målgruppen?
Administrative medarbejdere, som ønsker at vide, hvad innovation er, og få kompetencer til at arbejde med innovation.