God formidling er ikke det samme som gennemført undervisning. Vi har spurgt en af Komponents garvede undervisere om et par gode tips til dig, der gerne vil skabe mere læring, når du underviser eller formidler.
Udgivet den 13-04-2023

Den, der løber med ordet, løber med læringen. Derfor er det som udgangspunkt vigtigere, at dine deltagere siger noget, end at du selv siger noget. Det er en af de mange vigtige pointer fra Lasse Karlberg, der er chefkonsulent hos Komponent og blandt andet underviser i undervisning.

– Der findes grundlæggende to slags undervisning: Den, hvor du bagefter kan sige, at undervisningen er gennemført, og den, hvor deltagerne bagefter gør noget på en ny måde. Dybest set er der kun sket læring, hvis nogen gør noget anderledes, når undervisningen er slut – er der ingen, der gør noget anderledes, har du i bedste fald været underholdende og i værste fald direkte skadelig for din mission, forklarer Lasse Karlberg.

Undervisning kræver mod og et godt læringsmiljø

Ifølge Lasse Karlberg er en af de sværeste ting som underviser og formidler at være stille og blot lytte til deltagerne. Men faktisk er netop det at lytte en af de vigtigste forudsætninger for, at deltagerne får mulighed for at lære.

– Når du vil sikre dig, at deltagerne rent faktisk lærer noget og går ud og bruger deres nye viden, så skal du som underviser sørge for, at de får relateret dine budskaber til sig selv og deres hverdag. Det betyder, at de skal have mulighed for at sætte deres egne ord på det, der sker i undervisningen. Derfor er tiden til egen refleksion, gruppesnakke og for eksempel en walk and talk centralt i en undervisningssituation, siger Lasse Karlberg.

–  Som underviser skal du have mod til at stoppe manden ovre i hjørnet, der altid er klar til at svare på dine spørgsmål. Samtidig skal du have mod til at spørge ham, der ikke har sagt så meget om, hvad han tænker, så også han får mulighed for at dele hans gode refleksioner med de andre deltagere, uddyber Lasse Karlberg og fortsætter:

–  Et godt råd kan være ikke straks at svare på deltagernes spørgsmål, det kommer vi nemlig nemt til som underviser, da vi jo ofte har svaret. Nogle gange kan det være mere givende at være i stilheden og give plads til, at en af deltagerne kommer på banen med et svar. Den, der løber med ordet, den der får relateret stoffet til sin egen hverdag og den, der får dannet tydelige inden i hovedet, løber med læringen. Og det er dit job som underviser at sikre nogle trygge og gode rammer for netop det hos alle deltagerne i rummet.

12 gode råd til din undervisning

  1. Planlægning er alt. Det giver dig overblik og ro til at improvisere. Husk at have modet til at give slip, når der sker noget energifyldt i rummet.
  2. Tilrettelæg din undervisning, så du skifter mellem korte oplæg, dialog, gruppeøvelser mm. – din lytter skal underholdes hele dagen med afvekslende undervisning og formidling
  3. Løsriv dig fra dit talepapir: Skriv ned hvad du vil sige, sig det derefter højt for dig selv, og skriv derefter de stikord ned, som du kan huske. Det vil være de vigtigste budskaber.
  4. Stå centralt i rummet, stå på dine ben, bevæg dig rundt undervejs, brug dit kropssprog bevidst – det gør det lettere for deltagerne at aflæse dine pointer: Hvad er særlig vigtigt, hvad er følsomt, hvad skal give stof til eftertanke?
  5. Giv plads til pauser og stilhed det er der, refleksionerne opstår.
  6. Hav modet til at spørge ind til dem, der ikke siger noget af sig selv. Det vil skabe større dynamik og bedre læring og giver flere perspektiver. Du kan med fordel bruge forskellige processer og gruppearbejde for at få alle i spil.
  7. Hav modet til at stoppe hende eller ham, der altid er klar til at svare.  Du må gerne sige, at du ønsker en anden på banen.
  8. Lad være med straks at svare på deltagernes spørgsmål – vær i stilheden og se, om der er en deltager, der har svaret.
  9. Sæt gerne deltagerne til at reflektere alene i 2-5 minutter, før du åbner dialogen på holdet – det kan være efter dit oplæg eller efter en gruppesnak. Individuel refleksion giver plads til alle.
  10. Sørg for at forventningsafstemme, når du begynder undervisningen: Hvilke faglige forventninger kommer den enkelte med? Og hvordan kan vi sammen skabe et trykt læringsmiljø?
  11. Husk pauserne. Det er der, det sociale opstår og den uformel viden deles. Det er også i pauserne, at deltagerne finder hinanden og finder modet til at stille uddybende spørgsmål i plenum.
  12. Start på Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse (DOFU) hvor du får endnu flere tips til god undervisning og formidling og mulighed for at få prøve dem af i trygge rammer.

Bliv en stærkere underviser og formidler med en DOFU

Med en DOFU – Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse får du både redskaberne og den trygge øvebane, der gør dig til en mere sikker og professionel formidler og underviser, som skaber bedre læring hos dine tilhørere – til fordel for både dig selv, dine kollegaer og din organisation.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Fagligheden er i top, men dit budskab kommer ikke klart og præcist ud? God formidling kræver viden, refleksion og træning. Det får du på Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse®

Mød og hør konsulent og underviser Mette Ranum Laustsen introducere uddannelsen.

Læs meget mere om uddannelsen, udbyttet og alt det praktiske her.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MRL
Konsulent
Mette Ranum Laustsen
DBJ
Koordinator
Dorthe Bidstrup Jensen