På dette todagskursus lærer du både om det juridiske fundament og sagsbehandlingens forløb i praksis.

Indhold

I hele forløbet veksler vi mellem input fra teori og praksis. Du får værktøjer til at løse hverdagens udfordringer i sagsbehandlingen fra start til slut, herunder grundig gennemgang af Fælles Sprog 3 (FS3) som dokumentationsredskab samt indblik i det øgede behov for tvær- og flerfaglig sagsbehandling.

Formålet er at give kursisterne opdateret praksisviden om gældende lovgivning, og hvordan anvendelse af terapeutfaglige systematikker, metoder og redskaber kan benyttes til at sikre den nødvendige oplysning og dokumentation i sagerne – og den gode sagsbehandling.

  • Kendskab til personkredsen i SEL § 112, herunder dokumentation i FS3.
  • Belysning af væsentlighedskriterierne; væsentlig afhjælpning og væsentlig lettelse.
  • Det juridiske krav om habilitering, rehabilitering og servicelovens muligheder.
  • Styr på en hjælpemiddelsags faser ud fra CPPF (Canadian Practice Process Framework)
  • Redskaber til systematisk dataindsamling om aktivitetsformåen, herunder FS3.
  • Tværfaglig brug af oplysninger om funktionsevne.
  • Afgrænsning mellem hjælpemidler, forbrugsgoder og sædvanligt indbo.
  • Fritvalgsordningen.
  • Samspil mellem Jobcenter/UU’erne/uddannelsesinstitutionerne og SEL §§ 112 og 113b.
  • Afgrænsning til arbejdsredskaber til personale, herunder SEL §§ 95 og 96.
  • Afgrænsning til anden lovgivning, som eksempelvis afgrænsning til sundhedssektoren, folkeskole og uddannelsesområdet, arbejdsmarkedet og merudgifter efter § 100.

Læringsmål

  • Ajourføring og opdatering af eksisterende viden.
  • Opkvalificering i forhold til planlægning og struktur i arbejdet med hjælpemiddelsager.
  • Øget fokus på faktisk og praktisk inddragelse af borgeren.

Tilrettelæggelse

Undervisningen varierer mellem ”tavleundervisning”, gruppearbejde og inddragelse af kursisternes egne eksempler.

Undervisere

Anita Klindt, cand.jur. Anita er specialist i servicelovens område og underviser ofte kommunalt ansatte, og bl.a. derfor har hun en stor indsigt i, hvad der rører sig ”derude”. En viden, hun benytter til at gøre sin undervisning relevant og højaktuel til hver en tid.

Christina Juul, ergoterapeut og visitator af hjælpemidler i Greve Kommune.
Christina har arbejdet med bevilling af hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning, siden hun blev uddannet som ergoterapeut i 1999 og har sideløbende undervist på Ergoterapeut-uddannelsen og efteruddannelseskurser. Christina har fokus på systematikker, redskaber og metoder til vurdering af funktionsevne samt vidensdeling og samarbejde på tværs af organisation og paragraffer.

Tidligere kursister udtaler:
"Dejligt at underviser er fagligt funderet idet hun selv er sagsbehandler. Hun har virkelig formået at føre teori til praksis. Super skarp på lovgivningen, hun taler med os, så vi forstår. Ikke bare "jurasprog", men formår at omsætte lovgivningssprog til vores forståelse."
"Det var super godt med alle de gode praksis-eksempler, så man bedre kunne relatere til lovgivningen. Det gav en god forståelse! Og så var det rigtig godt, at vi kom "hele vejen rundt" og det gjorde at jeg fik en god helhedsfornemmelse af hvordan man arbejder som sagsbehandler"

7.095 kr.
Sted og startdato
Odense: 15. marts 2023
Varighed: 2 dage
Se alle dage og tidspunkter
Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
15.03.2023 kl. 08:30 - 16.03.2023 kl. 16:00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, forplejning (på forløb med fysisk afholdelse) og materialer. Forløbet er et eksternat. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Er du i målgruppen?

Visitatorer og sagsbehandlende terapeuter med minimum ½ års praktisk sagsbehandlererfaring.

Program

Morgenmad
Modeller, metoder, redskaber og systematikker - Handlingspunkt 1-4, inspireret af CPPF
Handlingspunkt 1 – Indgang/påbegynde
Handlingspunkt 2 – Klargøring
Lovens indhold med fokus på målgruppe og partens medvirken
Handlingspunkt 3 – Undersøge og vurdere
Undersøge:
Hjemmebesøg
præsentation af muligheder: ICF, PEO, CMOP-E, ADL-taxonomi, IPPA, COPM
Aktivitetsanalyse og dagsbeskrivelse

Vurdere:
Mål med bevilling
Væsentlighedskriterierne
Notatpligt, samtykke og aktindsigt
Handlingspunkt 4 – Enes med borger om målsætning og plan
Produktvalg
Frit valg
Forbrugsgoder og sædvanligt indbo
Partshøring, afgørelse og klagesagsbehandling
Tak for i dag og på gensyn i morgen
Morgenmad
Handlingspunkt 5-8, inspireret af CPPF
Handlingspunkt 5 – Implementere plan
Bestillersystem
Depot
Instruktion, tilpasning, afprøvning og oplæring.
Journalnotat og journalsystem
Handlingspunkt 6 – Holde øje med/modificere
Opfølgning
Handlingspunkt 7 – Evaluere resultatet
Redskaber til evaluering og revurdering
Handlingspunkt 8 – Udgang/afslutte
Sektoransvar:
Tvær- og flerfaglighed i bevilling af hjælpemidler
Afgrænsning til behandlingsredskaber og træningsredskaber
Tak for denne gang.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

BRB
Chefkonsulent
Bjarne Richter Bjelke
Helle Richter
Koordinator
Helle Richter Wester Jensen