Formålet er, at deltagerne opnår viden, færdigheder og kompetencer til at øge kvaliteten i indsatsen specifikt for målgruppen, der både er ramt af psykiske vanskeligheder og har en rusmiddelproblematik.
Praksiskurset indledes med et formøde og en forventningsafstemning med det enkelte tilbud. Herefter vil der være et ledelsesmodul og fem undervisningsdage med metoder og tilgange. Forløbet afrundes igen med en dag med særligt fokus på forankring af forandring og implementeringsfokus.
Kurset er i sagens natur tæt på praksis, og vi kan derfor arbejde konkret med cases fra selve tilbuddet, men derudover giver kurset også fælles læring og viden om målgruppen og de særlige udfordringer, der er til stede her.
Forløbet giver altså hele tilbuddet mulighed for at tilegne sig ny og fælles viden og i fællesskab arbejde sammen om virksomme tilgange og metoder med fælles retning og fokus på, hvordan de konkret kan tages i anvendelse og implementeres i den specifikke kontekst. Se konkret indhold i praksiskurset og ramme for de enkelte dage nedenfor.
Kursustilbuddet er finansieret af Social- og Boligstyrelsens grundbevilling og er derfor gratis. Du kan ansøge om kurset via ansøgningsskemaet.
Praksiskurset er for kommuner og tilbud (herunder private); ledere og medarbejdere i socialpsykiatrien og på udsatteområdet. Vigtige lokale samarbejdspartnere med socialpsykiatrien kan inddrages på kursusholdet, det kan være myndighed, regionale tilbud, rusmiddelcenter eller andre.
Kursusdeltagerne skal være de samme gennem alle moduler.
Kursustilbuddet finansieres af Social- og Boligstyrelsens grundbevilling og er gratis at afholde i egen organisation. For at ansøge om et forløb skal du downloade ansøgningsskemaet, udfylde det og sende det til chefkonsulent Lene Hausted på sopsyk@komponent.dk
Vi behandler din ansøgning så hurtigt som muligt.
Ansøgninger behandles efter først-til-mølle-princippet.
Efter kurset har du indsigt i
Ledere og medarbejdere får gennem praksiskurset mulighed for at tilegne sig ny viden samt nye metoder og tilgange i forhold til målgruppen. Dette kobles sammen med et stærkt fokus på implementering i det enkelte tilbuds konkrete kontekst og faglighed.
Gennem grundig forventningsafstemning i den indledende dialog og til formødet sikres et relevant, praksisorienteret og implementeringsfokuseret læringsforløb. Gennem brug af logbog og refleksionsøvelser mellem læringsdagene kan ledere og medarbejdere fastholde sammenkoblingen mellem det tillærte og omsætningen af dette til det pågældende socialpsykiatriske tilbud og faglige kontekst.
Mød underviserne
Underviserne er psykologer Eline Hyldager, Søren Søberg og Tina Lundgreen Sørensen samt rusmiddelbehandler Thorsten Hauerslev Larsen.
De har alle stor erfaring i arbejdet med borgere med psykiske vanskeligheder og samtidig rusmiddelproblematik. Eline, Søren og Tina er VISO-leverandører og leverer ydelser til en lang række områder: socialpsykiatri, psykiatri, retspsykiatri, misbrugsbehandling, forsorg og sagsbehandlere i kommuner.
Bjarne Richter Bjelke er antropolog og chefkonsulent i Komponent. Bjarne har arbejdet med viden og metoder på det sociale område siden 2002 i kommunalt regi, på et videnscenter, i Social- og Boligstyrelsen og i Komponent. Bjarne er bl.a. certificeret instruktør i Feedback Informed Treatment (FIT). Bjarne er projektleder på kurset og ordstyrer til formøderne i praksiskurset.
Program for dagene
- Introduktion til Recovery-orienteret rehabilitering (kursusdeltagerne skal gennemgå e-læringsmodul om emnet før dagen) og de otte principper i tilgangen samt værdigrundlaget (præsentation af de fire recovery-værdier).
- Dilemmaer forbundet med tilgangen ved psykiske vanskeligheder og samtidig rusmiddelproblematik.
- Introduktion til området, epidemiologi, rusmidler og deres effekt, forbrug/skadeligt brug/afhængighed, belønningssystemets funktion ved afhængighed samt reaktioner ved ophør af rusmidler.
- Årsager til komorbiditet mellem psykiske vanskeligheder og samtidig rusmiddelproblematik
- Sammenhænge og samspil mellem rusmidler og psykofarmaka – overlap, interaktioner og konsekvenser.
- ”De 5 søjler i arbejdet med området” med særligt fokus på udredning af rusmidler, rusens funktion og skadesreduktion.
- Den skadesreducerende tilgang - værdier, principper, strategier og dilemmaer.
- Prøvehandling til næste gang.
- Gennemgang af deltagernes læringspointer fra Dag 1 samt opsamling på prøvehandling.
- Udforskning af håb, ønsker og drømme. Hvilke ressourcer har borgeren – hvad kan udvides og udbygges? Hvornår lykkes borgeren? Hvordan øges trivsel trods lidelse?
- Introduktion til brug af Brückner-boksen som et redskab til udforskning af borgerens ressourcer og udfordringer, samt fælles formulering af, hvad der kunne være hjælpsomt for den enkelte?
- Viden om en traumebevidst tilgang (TBT) til psykiske vanskeligheder og samtidig rusmiddelbrug. Hvad er et traume? Hvad er kendetegnene? Hvad er mestringsstrategierne? Hvordan ser det ud i kombination med brug af rusmidler?
- Kort om traumereaktioner samt belastningsreaktioner hos medarbejdere og ledere – hvordan håndterer vi bedst det?
- Introduktion af de fire anbefalinger i forhold til en traumebevidst tilgang.
- Afprøvning af mentaliseringsredskaber fra STORM, der kan bruges sammen med borgeren.
- Gennemgang af deltagernes læringspointer fra Dag 2 samt opfølgning på afprøvning.
- Forandringscirkel – gennemgang og indflyvning til MI. Hvordan kan modellen benyttes til at systematisere det recoveryorienterede og rehabiliterende samarbejde med borgeren?
- Enkeltkomponenterne i motivation - Følelsesbetinget og kognitivt betinget motivation. Betydningen af villighed, parathed og evne i forhold til at sætte handling bag et ønske om forandring.
- Ambivalens i forhold til motivation samt hvordan arbejdes der med ambivalens?
- Vigtige elementer i MI: ånden i MI, opgavetrappen og samtaleteknikker
- Øvelse med fokus på ”opgavetrappen” ift. case fra Dag 2: Hvor kan man placere borgeren og medarbejderen i opgavetrappen? Hvad gør, at vi kan placere os dér?
- Gruppeøvelse med case fra dag 2: Fokuseringsarbejdet med udgangspunkt i borgerens håb, ønsker/drømme og ressourcer samt udfordringer. Hvad er borgerens ønsker, mål og drømme. Hvor ønsker borgeren forandring og hvor arbejder vi samtidigt med borgerens motivation til forandring?
- Øvelse: Gennemførelse af MI-samtale med medkursist med brug af ånd og teknikker omkring et dilemma, som denne har.
- Planlægning af en helhedsorienteret indsats med afsæt i tidligere undersøgelse af borgerens håb, ønsker/drømme og ressourcer samt udfordringer (Dag 2) og fokuseringsarbejdet (Dag 3).
- Understøttende metoder til understøttelse af borgeren med særligt fokus på: 1) Håndtering af rusmiddelbrug før og under deltagelse i aktiviteter, 2) arbejdet med trang og trangregulering og 3) social færdighedstræning (SFT) og ”metode til problemløsning” som værktøj til at udvikle borgerens sociale færdigheder.
- Der afprøves metoder ud fra case fra eget tilbud og/eller med beboere: 1) Skema til undersøgelse af trang og trangregulerende strategier samt 2) ”Metode til problemløsning” til udvikling af sociale færdigheder.
- Sammen om borgeren – opgavefordeling på det sociale område og ansvar mellem myndigheder, rusmiddelbehandling og psykiatri samt introduktion til relevant lovgivning og anbefalede retningslinjer på områderne.
- Præsentation af ”Integreret behandling af mennesker med psykisk lidelse og samtidig rusmiddelproblematik - et regionalt behandlingstilbud for mennesker med psykiske vanskeligheder og samtidig rusmiddelproblematik”, ”stepped care modellen” og visitationskriterier.
- Gennemgang af deltagernes læringspointer fra Dag 4 samt opfølgning på afprøvning.
- Sammen om borgeren: Det gode interne samarbejde med fokus på vigtigheden af en fælles faglig tilgang, fleksibilitet, sparring og løbende læring.
- Videoeksempler på det gode interne samarbejde: Fra botilbuddet Tuesten Huse, ACT-team i Randers og bostøtte team, ”SPIR” i Høje Taastrup. Gruppeøvelse: Hvordan sikrer vi, at vores borgere er ved roret?
- Kort repetition af arbejdet med recovery-orienteret rehabilitering med mennesker med psykiske vanskeligheder og samtidigt rusmiddelbrug.
- Hvorfor bruge en dag på at samle op, snakke implementering og forankring? De fem faser i strategisk kompetenceudvikling og opmærksomhedspunkter ift. barrierer. Gode eksempler.
- Gruppeopgave: Deltagernes oplevede dilemmaer forbundet med omsætning af de tilgange, der præsenteres på praksiskurset. Hvordan kan vi imødekomme udfordringerne ift. Implementering?
Ansøg om praksiskurset
Kursustilbuddet finansieres af Social- og Boligstyrelsens grundbevilling og er gratis at afholde i egen organisation. For at ansøge om praksiskurset skal du downloade ansøgningsskemaet, udfylde det og sende det til chefkonsulent Lene Hausted på sopsyk@komponent.dk
Vi behandler din ansøgning så hurtigt som muligt.
Ansøgninger behandles efter først-til-mølle-princippet.
Et kursus fra Social- og Boligstyrelsen
Kurset afholdes af Komponent for Social- og Boligstyrelsen. Kurset indgår i Social- og Boligstyrelsens kursustilbud til socialpsykiatrien. Kursustilbuddet er en del af Social- og Boligstyrelsens samlede initiativ om styrket kvalitet i socialpsykiatrien og er baseret på den aktuelt bedste viden. Initiativet bidrager til at styrke den igangværende udvikling af socialpsykiatrien mod den faglige tilgang Borgeren ved roret, der baseres på recovery-orienteret rehabilitering. Kursustilbuddet skal bidrage til at styrke indsatsen over for mennesker med psykiske vanskeligheder.
Kursustilbuddet administreres af Komponent – kommunernes udviklingscenter.
Kursustilbud
Dette online kursus indgår i Social- og Boligstyrelsens kursustilbud til videns- og kompetenceløft i socialpsykiatrien.
Kursustilbuddet skal bidrage til at styrke den igangværende udvikling af socialpsykiatrien mod recovery-orienteret rehabilitering.