Nyt kompetenceforløb hjælper dig med at opnå en helhedsorienteret tilgang til kvalitets- og forbedringsarbejde med en balance mellem kontrol, planlægning og udvikling af kvalitet.

Det får du

Kompetenceforløbet ruster dig til at se hele vejen rundt, når du og din organisation arbejder systematisk med kvalitets- og forbedringsarbejde lige fra planlægning og forbedringsarbejde til kontrol.

Formålet er, at du får viden og metoder til at opbygge og drive en kvalitetsorganisation, hvor I kender kvaliteten gennem kontinuerlig læring og udvikling i relation til det daglige arbejde.

Indhold

Kompetenceforløbet tager udgangspunkt i tilgangen ”Whole System Quality”, der beskriver, hvordan organisationer kan lykkes med en holistisk tilgang til udvikling af kvalitet og patientsikkerhed gennem integration af kvalitetsplanlægning, kvalitetskontrol og kvalitetsforbedring mellem de mange enheder i organisationen.

Kompetenceforløbet har fokus på tre elementer:

  • Kvalitetskontrol
    Hvordan er kvaliteten her og nu, og hvordan har den udviklet sig over tid? Hvilke data kan bruges til at få denne viden, og hvordan kan eksisterende data supplere viden om kvalitet, fx tilsyn, UTH, audit, brugerundersøgelser, forbedringsarbejde, mv.? Og hvilken kvalitet ønsker organisationen at have?

     
  • Kvalitetsplanlægning
    Hvordan vil organisationen forbedre kvaliteten, hvad kræver det og hvem skal gøre hvad med hvem og hvornår?

     
  • Kvalitets- og forbedringsarbejde
    Hvilke metoder kan bruges i arbejdet med kvalitet? Hvordan sikres, at kvalitets- og forbedringsarbejdet bliver forankret i organisationen inden for visioner og strategier?

Læringsmål

Forløbet giver dig viden og færdigheder, så du kan svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad er en lærende kvalitetsorganisation? (Forskellige modeller: netværk, hierarkisk, matrix)
  • Hvilke feedbacksystemer og data kan bruges til læring i kvalitetsarbejdet, herunder tilsyn, brugertilfredsundersøgelser, UTH, klager, audit mv.?
  • Hvordan kan forskellige typer af feedbacksystemer og data samtænkes og organiseres i en integreret helhed?
  • Hvordan kan organisationen løbende kende sin kvalitet gennem feedbacksystemer og data?
  • Hvilke ledelsesopgaver kalder det løbende, sammenhængende og lærende kvalitetsarbejde på?

Du får også:

  • Metoder og værktøjer til kvalitetsarbejde og forbedringsarbejde, herunder Forbedringsmodellen med særlig fokus på PDSA-cirklen, prøvehandlinger, tavlemøder, refleksion og evaluering.
  • Metoder og værktøjer til planlægning af kvalitets- og forbedringsarbejde.
  • Mulighed for at lære af andres erfaringer på godt og ondt samt at generere idéer til handlingsalternativer.
  • Redskaber til at understøtte en lærende tilgang til løbende kvalitetsudvikling i det daglige arbejde.

Form

Kurset forløber over 6 måneder og består af følgende dele:

  • Online kick-off
  • Hjemmeopgave 1
  • Dag 1 - fysisk fremmøde
  • Hjemmeopgave 2 og gruppe-coaching
  • Dag 2 - fysisk fremmøde
  • Hjemmeopgave 3 og gruppe-coaching
  • Dag 3 - fysisk fremmøde

Undervisere

Forløbet udbydes af Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Komponent, og de primære undervisere vil være ansatte herfra.
Derudover vil eksperter og andre videnspersoner, herunder erfarne kommunale ledere og kvalitetsmedarbejdere, gæste kompetenceforløbet med både teoretiske og praksisnære oplæg.

10.800 kr.
Varighed: Kurset forløber over 6 måneder
Se alle dage og tidspunkter
Dagene med fysisk fremmøde afholdes hos Komponent Herlev, Lyskær 3 ef, 1. sal, 2730 Herlev

Online kick-off: 09.11.2022 kl. 14:00 - kl. 16:00
Hjemmeopgave 1: November 2022
Dag 1: Fysisk fremmøde: 05.12.2022 kl. 09:00 - kl. 16:00
Hjemmeopgave 2 og gruppe-coaching: December 2022 - januar 2023
Dag 2: Fysisk fremmøde: 24.01.2023 kl. 09:00 - kl. 16:00
Hjemmeopgave 3 og gruppe-coaching: Februar 2023
Dag 3: Fysisk fremmøde: 30.03.2023 kl. 09:00 - kl. 16:00

Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms. Prisen inkluderer undervisning, materialer og forplejning på dagene, hvor der er fysisk fremmøde.

Ved tilmelding af to eller flere fra samme organisation opnås 15 % rabat.

Er du i målgruppen?

Driftsledere og konsulenter, som leder kvalitets- og forbedringsarbejde på social- og sundhedsområdet. Fx sektionsledere, afdelingsledere, områdeledere samt chefkonsulenter, specialkonsulenter, sundhedsfaglige konsulenter og risikomanagere.

Rabatmulighed

Ved tilmelding af to eller flere fra samme organisation opnås 15 % rabat.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

DBJ
Koordinator
Dorthe Bidstrup Jensen
THLY
Chefkonsulent
Thilde Lydiksen