Oplever du, at du er ved at drukne i data samtidig med, at du ofte står og mangler de rigtige data? Så er du langt fra alene. Fokus på indsamling og brug af data har aldrig været større i kommuner og regioner. Men hvordan skal du som leder navigere, lede og træffe beslutninger i et landskab præget af Excel-ark og fagsystemer, der skal holdes ajour? Det får du nogle gode bud på med modulet Ledelse med data på Den Offentlige Lederuddannelse.
– På modulet har vi fokus på, hvordan du som leder kan bruge data i det daglige forbedringsarbejde. Vi ser på, hvordan data indgår i de styringsstrukturer, vi har udviklet, og hvordan vi kan bruge data i forbindelse med både store og små kvalitetsudviklingsprojekter: Hvilke data har vi til rådighed, hvilke data mangler vi, hvad skal vi måle på, og hvor længe skal vi måle?, siger Ida Andréa Stoltze Rasmussen, der er chefkonsulent hos Komponent og underviser på modulet.
Du skal kunne lede både op og ned i forhold til data
Valgmodulet består af fire undervisningsgange og er tilrettelagt under overskrifterne grundlæggende dataforståelse, organisationsudvikling på et datainformeret grundlag, ledelse gennem brug af data og ledelse i og af en datainformeret kultur. Dermed er fokus på ledelsesopgaven i forbindelse med data og ikke på, hvordan du selv bygger avancerede beregningsmodeller og opstiller formler i Excel.
– Nogle ledere vil naturligvis selv skulle sidde og indsamle og systematisere data, men for mange handler det mere om at være klædt på til at efterspørge den viden, der er brug for, og at kunne tolke på data og omsætte de nye indsigter til handling, siger Ida Andréa Stoltze Rasmussen.
En af de ting, der er i særligt fokus på modulet, er den nødvendige sammenhæng mellem data, organisationens mål og medarbejdernes daglige praksis. Her har lederen nemlig en vigtig rolle at spille:
– På modulet sætter vi fokus på, hvordan du kan lede op og ned i forhold til data. Op i forhold til at kvalificere dataindsamlingen og tolkningen af data og give feedback på de incitamentsstrukturer, der ligger implicit i en måling, og nedad i forhold til at skabe mening omkring indsamlingen af data. Skal datakvaliteten være i top, så I rent faktisk kan bruge data til at træffe beslutninger ud fra, er det nemlig helt centralt, at medarbejderne kan se et formål med den registrering, der ofte ender på deres bord, siger Ida Andréa Stoltze Rasmussen og fortsætter:
– Arbejdet med data er så vildt vigtigt, fordi det i høj grad handler om, at vi baserer vores handlinger på viden og fakta i stedet for på mavefornemmelser og synsninger. Når vi står med en presset økonomi og for få hænder, så kommer vi ikke fornuftigt igennem uden at kunne stille skarpt på, hvad vi egentligt får ud af det, vi laver. Vi har simpelthen ikke råd til at bruge vores begrænsede ressourcer eller hænder forkert, og her kan data hjælpe os til at træffe de rigtige beslutninger på et solidt grundlag, siger Ida Andréa Stoltze Rasmussen.