Alle, der arbejder i eller med folkeskolen, genkender oplevelsen af, at der er mange krav og forventninger til de opgaver, skolen skal bidrage til at løfte og løse. Det særlige ved mange af disse udfordringer er, at de rummer modsatrettede krav og forventninger, som betyder, at skoleledelser og medarbejdere ofte oplever, at de står i et krydspres, som er vanskeligt at navigere i. Lige nu gælder det for eksempel så komplekse opgaver som frisættelsen af skolerne og større mistrivsel blandt flere børn og unge.
- De fleste skoleledere oplever, at ressourcerne er blevet færre, opgaverne bliver flere og mere komplekse, og det er sværere at komme i mål indenfor de rammer, de har. Samtidig gør betingelserne og rammerne for skolen, at vi grundlæggende bedriver skole på samme måde, som vi har gjort i de sidste 100 år. Derfor er det nødvendigt at gentænke og arbejde med en anden tilgang til at løse de opgaver, skolen står overfor, hvor vi som skole organiserer os efter, hvad børnene har brug for og i højere grad samarbejder på tværs af fagligheder. Med teaming kan skolelederen få løst de mange opgaver bedre, end de kan i dag, siger Susanne Harder.
I deres nye bog Ledelse af teaming i folkeskolen inviterer Katrine Snellman Brenner, Susanne Harder og Lisbeth Tarp Mouritzen til at anlægge en “teaming-linse” og se på skolen som organisation i et nyt perspektiv. En tilgang, hvor skolens samlede viden, erfaringer og kompetencer kan komme i spil gennem samarbejdsprocesser i midlertidige teams.
- I dag er skolen organiseret omkring faste teams som for eksempel professionelle læringsfælleskaber, men det er ofte ikke den bedste måde at organisere sig på, når mange forskelligartede opgaver skal løses på en skole. En alt for fastlåst struktur kan nemlig blive for styrende for samarbejdet og blive et afgørende benspænd for læring og udvikling. Desuden er det ikke altid de rette kompetencer, der kommer i spil til at løse opgaverne, siger Lisbeth Tarp Mouritzen.
- Teaming har opgaven og opgavens formål som udgangspunkt for organiseringen frem for den anden vej rundt. Her ser vi først på, hvad det er for en opgave, vi skal løse, og hvad formålet er. Derefter hvilke kompetencer den kræver, og hvem der så skal løse opgaven. Det er en fundamental anden tilgang end mange skolers organisering i dag, men den er helt almindelig på for eksempel sundheds- og arbejdsmarkedsområdet, siger Katrine Snellman Brenner.
Bogen kaster lys over begrebet teaming og guider til, hvordan man leder teaming i skolen. For teaming er med til at skabe nye handlemuligheder for skolens ledelse og de fagprofessionelle. Ved at have opgaven og opgavens formål som udgangspunkt for samarbejdet åbnes der for flere og nye samarbejdsorganiseringer, hvor skolens videnskapacitet i langt højere grad kommer i spil.
Bogen henvender sig til ledere inden for skoleområdet, både ledere med og uden formelt ledelsesansvar – fx vejledere eller konsulenter, der driver ledelse, udviklings- og læringsprocesser.