Kommunerne står over for voksende krav om at skabe bedre sammenhæng mellem læring, praksis og organisatorisk udvikling. Socialområdet er kendetegnet ved højtravende visioner om, hvordan vi som kommuner kan møde mennesker med behov og samtidig tendenser til mere og mere regulering og flere og flere procedurekrav. Så hvordan møder strategier og visioner det, der er den brændende platform eller drøm i dagligdagen? Med en forskningsbaseret tilgang til strategisk kompetenceudvikling, giver kurset her dig viden og kunnen, der kan omsættes direkte i din hverdag.
På kurset arbejder du med strategisk kompetenceudvikling, som kobler strategiske og politiske mål til det konkrete, det nære og nødvendige i dagligdagen. På kurset introduceres du til fire læringsforståelser: Praksisfællesskaber, transferstøtte, læringsmotivation og dialogisk kompetence- og organisationsudvikling
Kurset veksler mellem faglige oplæg, praksisøvelser og refleksionsopgaver, hvor du arbejder med problemstillinger i din egen organisation. Under praksiskurset udvikler du materiale, analyser og udviklingsskitser, der knytter kompetenceudviklingen sammen med jeres strategiske behov, borgerinddragelse. Du bliver introduceret til at bruge generative fortællinger som en dialogisk tilgang til kompetenceudvikling.
Forløbet strækker sig over fire kursusdage, som afholdes med cirka en måneds mellemrum. Gennem hele forløbet understøtter vi dig i at skabe et fremtidsbillede for læring i din organisation og omsætte det til konkrete mål, handlinger og iterative læringscirkler.
Kursustilbuddet er delvist finansieret af Social- og Boligstyrelsens grundbevilling og koster derfor kun 600 kr. ekskl. moms pr. dag.
Kurset er særligt rettet mod dig, der er afdelingsleder, teamleder, udviklingskonsulent eller faglig koordinator på det specialiserede voksensocialområde, og ønsker at styrke koblingen mellem læring, praksis og strategiske mål i en recovery-orienteret retning.
Efter kurset har du indsigt i
Forløbet giver dig redskaber til at analysere og udvikle en strategisk tilgang til kompetenceudvikling i din organisation. Du lærer at prioritere og planlægge læringsindsatser ud fra både nuværende praksis og ønsket fremtid, så du kan omsætte viden til handling gennem iterative læringscirkler og klare læringsmål.
Derudover bliver du trænet i at evaluere og justere læringsindsatser med modeller som temperaturmåling, refleksionsskemaer og Social- og Boligstyrelsens læringsværktøjer.
Du får konkrete værktøjer som:
- Modeller for læringsmål og planlægning, der giver rum til et dialogisk arbejde med læring
- Læringstavlen og fire modeller for workshop- og læringscaféer, der giver et overblik over læringsaktiviteter og sætter gang i at afdelinger eller teams arbejder med læring i praksis
- Refleksions- og evalueringsskemaer, både lineære og cirkulære, som giver dig mulighed for at følge op både på den læring, der kan planlægges og den læring, der ikke kan
- En klar plan for mål, aktiviteter og implementering i egen organisation sådan, at du kan bidrage til at iværksætte kompetenceudvikling, der kobler strategier og visioner til den praksisnære dagligdag.
Mød underviserne
Undervisere på kurset er Pia Mejborn og Christian Buskjær Christensen, begge chefkonsulenter i Substans.
Program for dagene
- Introduktion til hvorfor borger- og pårørendeinddragelse er afgørende for at lykkes med strategisk kompetenceudvikling. Casearbejde med borgerrettede beskrivelser af læringsmål og læringseffekt.
- Introduktion til strategisk kompetenceudvikling fra et planlægningsperspektiv og et dialogisk perspektiv
- Analyse af barrierer og muligheder i egen organisation for at omsætte viden til praksis.
- Kommunevise læringsgrupper planlægger deres første aktion: enten udvikling af spørgeskemaer eller indsamling af generative fortællinger.
- Fremlæggelse af erfaringer fra deres første aktion for at inspirere på tværs. De formulerer strategiske læringsmål koblet til eksisterende politikker – enten som cirkulære eller lineære.
- Deltagerne analyserer egne muligheder og barrierer for at omsætte viden til praksis og lykkes med den faglige intention.
- De introduceres til Social- og Boligstyrelsens model med fem faser i strategisk kompetenceudvikling og ser, hvordan faserne kan anvendes både cirkulært og lineært.
- Plan for evaluering og opfølgning på kompetenceudviklingen
- Lederne arbejder med konkrete modeller og værktøjer til at planlægge strategisk kompetenceudvikling gennem de fem faser – fx læringstavler, læringscaféer og temperaturmålinger.
- Via korte inspirationsfilm introduceres nationale ressourcer og støtteordninger. Dagen fokuserer på at formulere en konkret, lokalt forankret plan for kompetenceudvikling.
- Lederne præsenterer deres modeller for strategisk kompetenceudvikling og får faglig sparring fra underviserteamet i kommunevise læringsgrupper.
- Lederne arbejder med, hvordan strategisk kompetenceudvikling forankres i borgernes perspektiv – med fokus på feedback, håb, selvbestemmelse og personinvolvering.
- Målet er at styrke ledelse, der kontinuerligt kobler faglig udvikling til borgernes stemme.
Et kursus fra Social- og Boligstyrelsen
Kurset afholdes af Substans Konsulenthus for Social- og Boligstyrelsen. Kurset indgår i Social- og Boligstyrelsens kursustilbud til socialpsykiatrien. Kursustilbuddet er en del af Social- og boligstyrelsens samlede initiativ om styrket kvalitet i socialpsykiatrien og er baseret på den aktuelt bedste viden. Initiativet bidrager til at styrke den igangværende udvikling af socialpsykiatrien mod den faglige tilgang Borgeren ved roret, der baseres på recovery-orienteret rehabilitering. Kursustilbuddet skal bidrage til at styrke indsatsen over for mennesker med psykiske vanskeligheder.
Kursustilbuddet administreres af Komponent – kommunernes udviklingscenter.
Kursustilbud
Dette online kursus indgår i Social- og Boligstyrelsens kursustilbud til videns- og kompetenceløft i socialpsykiatrien.
Kursustilbuddet skal bidrage til at styrke den igangværende udvikling af socialpsykiatrien mod recovery-orienteret rehabilitering.