Vis alle filtre Luk alle filtre

Her er en oversigt over kategorier.

Kategorier
Case / 23.11.2022
Når ledelse handler om at lede noget og ikke nogen
Uformelle ledere befinder sig mellem to roller, hvor de både er medarbejder og leder, og så alligevel er hverken-eller. Denne ”ind imellem-position” kan være udfordrende, for hvordan indtager man den rette position, når man har en lederrolle uden personaleansvar?
Læs mere
Case / 12.10.2022
Den gode borgerdialog starter indefra
Den gode borgerdialog kan være afgørende for trivslen, ikke alene hos borgerne, men også for de ansatte i kommunen. Gennem skræddersyede forløb kan eksempelvis socialrådgiverne få en hverdag med bedre kollegialt sammenhold og flere gode og meningsfulde dialoger med borgerne. Men alle ansatte, der kommer i forbindelse med borgerne, kan have stor gavn af at få finpudset deres kompetencer på dialogområdet, fortæller chefkonsulent hos Komponent Katrine Brenner.
Læs mere
Case / 03.10.2022
Coachingmodul har været en øjenåbner
For både Mikkel Dencker Samson, Roskilde Kommune, og Rune Fløe Bæklund, Høje-Taastrup Kommune, har DOL-modulet om coaching været en øjenåbner i forhold til lederjobbet. De mener begge, at de har fået en bedre forståelse for samtalens betydning og nødvendigheden af samarbejder omkring de komplekse opgaver.
Læs mere
Cerina fra Aalborg
Case / 31.05.2022
Aalborg Kommune: Stort udbytte af lederuddannelse
For Cerina har ny uddannelse både givet konkrete redskaber til at skabe engagement i hverdagen og været et inspirerende møde med andre ledere i kommunen.
Læs hele artiklen
Case / 23.05.2022
Sundhedskommunom – En uddannelse, der sætter spor i praksis
For lægesekretær Gitte Jul Gilbert er Sundhedskommunomuddannelsen både en trædesten til udvikling i jobbet og en mulighed for at gøre en forskel for patienterne. Her kan du læse om noget af det, hun indtil videre har fået ud af sin videreuddannelse.
Læs mere
Gruppearbejde
Case / 27.04.2022
Kommunom: Spring ud i det
En kommunomuddannelse er en spændende udfordring, og giver man sig selv den tid, man har behov for, er det ikke nødvendigvis så svært at balancere studie, fritid og job. Sådan lyder erfaringerne fra Dorte Smedegaard Bach, der er administrativ medarbejder ved Sødisbakke i Region Nordjylland.
Læs mere
Skolebørn
Case / 26.04.2022
Stå stærkere i din skoleledelse
Som skoleleder står du i spidsen for en kompleks organisation. Du skal motivere, lede og styre i spændet mellem kerneopgaven, forvaltningen og det politiske niveau, og du skal have styr på både økonomien og de formelle love, aftaler og bestemmelser, der regulerer skoleområdet. Bliver du også en smule forpustet? Få grundlaget på plads med modulet om skoleledelse fra Den Offentlige Lederuddannelse.
Læs mere
Barn i vuggestue
Case / 18.03.2022
Vejle styrker rekrutteringen med skræddersyet lederafklaring
Indblik i ledelsesrummet, større forståelse for, hvordan det er at være leder i Vejle Kommune, og rig mulighed for at sparre med andre, der også overvejer at gå ledervejen. Det var noget af det, deltagerne fik ud af det lederafklaringsforløb, som dagtilbudsområdet i Vejle Kommune har designet i samarbejde med Komponent.
Læs mere
Case / 22.02.2022
Morsø Kommune har vendt udviklingen på det specialiserede socialområde
Morsø Kommune er i samarbejde med Komponent lykkedes med at reducere udgifterne på det specialiserede socialområde for voksne. Kommunen har bl.a. nedbragt antallet af borgere, der får støtte i eget hjem og i midlertidige botilbud.
Læs mere
Case / 28.01.2022
Nyt styringspanel hjælper Gentofte Kommune med at tage hånd om økonomien
Komponent har sammen med Gentofte Kommune udviklet et nyt styringspanel på det specialiserede socialområde, der giver kommunen mere sikre budgetter og bedre forudsætninger for løbende at følge med og se, hvor der eventuelt skal sættes ind.
Læs casen her
Case / 17.01.2022
Slagelse Kommune tilfører ekstra ledelseskraft til det særlige børne- og ungeområde
Det særlige børne- og ungeområde i Slagelse Kommune har gennem en længere periode været udfordret på forskellige parametre. Derfor har kommunen indgået et samarbejde med Komponent om at styrke ledelseskraften på området.
Læs casen her
Case / 04.01.2022
Vejle Kommune går fra inddragelse til samskabelse på det specialiserede børneområde
Selv om Vejle Kommune generelt har et højt serviceniveau på det specialiserede børneområde, er der behov for mere samarbejde med borgerne i sagsarbejdet. Derfor arbejder kommunen med i højere grad at tilpasse kommunens indsatser til børnene og familiernes behov.
Læs casen her
Case / 21.12.2021
Fleksibel læring til travle pædagoger i Tårnby Kommune
Da Tårnby Kommune i efteråret satte mentalisering på dagsordenen i kommunens dagtilbud, valgte de at afprøve videoformatet som et fleksibelt alternativ til det klassiske kursusforløb. Det er gået så godt, at videoer også i fremtiden bliver et værktøj i kompetenceudviklingen af de travle pædagoger.
Læs casen her
Case / 30.11.2021
Morsø-Metoden skal holde børn og unge i almindelige dagtilbud og skoler
Morsø Kommune har knækket kurven for antallet af børn og unge, der bliver henvist til specialpædagogiske tilbud. Kommunen her nemlig udviklet en systematik for før-visitation, der skal hjælpe børnene og de unge med at blive tættere på de almene dagtilbud og skoler.
Læs casen her
Case / 26.10.2021
Nyborg Kommune har knækket segregeringsnøden
Nyborg Kommune har indført en model, hvor skolelederne i fællesskab fordeler midler til specialundervisning og inklusion. Modellen, der er udviklet i samarbejde med Komponent, betyder, at kommunen segregerer færre børn og har flyttet penge fra specialtilbud til almenområdet.
Læs casen her
Case / 16.09.2021
Odense Kommune tager god ledelse alvorligt
I Odense Kommune er stærk ledelse et naturligt fundament for fortsat at skabe værdi sammen med borgere og virksomheder. I løbet af de næste år skal omkring 100 ledere årligt igennem de tre grundmoduler i Diplom i ledelse hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL) og Komponent.
Læs mere
Case / 16.08.2021
Holbæk og Thisted skruer op for skoleudviklingen
Succesfuld skoleudvikling kræver en fælles indsats, god brug af data – og er i øvrigt ikke noget, der klares med et quickfix. Det er udgangspunkt for to ambitiøse skoleudviklingsprojekter i Holbæk og Thisted kommuner, som over tre år skal forbedre elevernes læring og trivsel med udgangspunkt i stærkere skoleledelse tættere på praksis.
Læs casen her
Case / 29.06.2021
Større tryghed omkring juraen på skole og dagtilbudsområdet i Ringkøbing-Skjern
Et generelt vidensløft i organisationen, svar på helt konkrete spørgsmål fra praksis og en større tryghed omkring, at jura kan være svært – selv for nogle af landets fremmeste eksperter. Det var noget af det, medarbejderne ved Dagtilbud og Undervisning i Ringkøbing-Skjern Kommune fik med sig hjem efter skræddersyet forløb om forvaltningsloven og offentlighedsloven med fokus på skole- og dagtilbudsområdet.
Læs casen her
Case / 22.06.2021
Analyse fører til ny inklusionspraksis i Tårnbys skoler
Tårnby indfører ny strategi og tildelingsmodel på inklusionsområdet efter grundige analyser af økonomi og praksis på kommunens skoler
Læs casen her
Case / 25.05.2021
Ny model forklarer udviklingen på det specialiserede socialområde for KKR Hovedstaden
Komponent har samarbejdet med de 29 kommuner i KKR Hovedstaden om at udvikle en ny analysemodel, som kan hjælpe kommunerne med at forklare udviklingen på det specialiserede socialområde. Modellen giver bedre mulighed for at sammenligne på tværs og udpege kommende indsatsområder i forhold til at få styr på udgifterne.
Læs casen her
Case / 25.05.2021
Varde Kommune: Mere fokus på borgernes perspektiv i indsatserne på det specialiserede børneområde
Komponent har undersøgt kvaliteten i Varde Kommunes indsats for børn og unge med særlige behov. Det betyder bl.a., at kommunen nu har lagt en plan for, hvordan sagsbehandlingen bliver enklere og mere koordineret, så borgerne aldrig er i tvivl om, hvorvidt det er myndighed eller leverandør, som har bolden.
Læs casen her
Case / 16.03.2021
Lejre Kommune: Ny styringsmatrix giver bedre styring på ældreområdet
Komponent og Lejre Kommune har samarbejdet om at udvikle en styringsmatrix, der giver et fælles sprog til at tale om det ledelsesmæssige, faglige og økonomiske perspektiv på ældreområdet.
Læs casen her
Case / 24.02.2021
Gentofte Kommune: Lærerige samtaler skal løfte skoleområdet
Gentofte Kommune arbejder med at udvikle synligt lærende skoler, hvor alle børn får styrket deres læringsprogression. Hvis kommunen skal lykkes, kræver det imidlertid, at ledelsen i hele kæden tager sin egen medicin, hvor lærerige samtaler er et af midlerne. Derfor har kommunen allieret sig med Komponent.
Læs casen her
Case / 19.02.2021
Startskuddet er gået: Nu skal 140 Aalborg-medarbejdere lære af hinanden
Et ambitiøst kompetenceudviklingsforløb for 140 medarbejdere i CBU skal styrke fagfællesskabet og den tidlige indsats i Aalborg. Mange forskellige læringsrum sikrer organisatorisk ophæng, faglig sammenhæng og kompetenceudvikling tæt på praksis.
Læs artiklen
Case / 11.02.2021
Arbejdslørdag styrker både forældrefællesskabet og børnenes læring, trivsel, dannelse og udvikling
Et stærkt forældrefællesskab gavner børnefællesskabet og styrker børnenes læring, trivsel og udvikling. Det slog Susanne Hermansen fast, da hun gæstede Komponents temadag om det gode forældresamarbejde i skole og dagtilbud i Haderslev Kommune.
Læs casen