Vis alle filtre Luk alle filtre

Her er en oversigt over kategorier.

Kategorier
Trine Cervin
Case / 13.09.2023
Ledelse og filosofi gav nyt fokus og sprog som leder
For Trine Lynggaard Cervin, leder i Vordingborg Kommune, Autismecenter Storstrøm og ledelsesansvar for Jobtræning og Udekørende, har modulet Ledelse og filosofi på Den Offentlige Lederuddannelse, givet en øget refleksivitet omkring egen ledelsesstil og større overskud i arbejdet som offentlig leder.
Læs mere
Thomas Hansen
Case / 07.08.2023
Proceslederuddannelse er investering i bedre forankring : Jeg har lyst til at tage det hele i brug
For Thomas Hansen var Den Offentlige Proceslederuddannelse® en investering i at fastholde og forankre udviklingsinitiativer i driften og et nyt fagligt ben at stå på i arbejdslivet. Relevant teori og nemt omsættelige metoder betyder, at han allerede er godt i gang.
Læs mere
Profil
Case / 16.06.2023
Ledertalentforløb former morgendagens ledere
I Hvidovre Kommune har man et ønske om at kunne fremtidssikre en god og stabil ledelse af de store velfærdsområder. Og med et lokalt ledertalentforløb kan rekruttering ske internt, når morgendagens nye ledere skal findes. Et af disse ledertalenter er sundhedsplejerske Maria Seidler, som har brugt forløbet til at få afklaret, om ledelse er noget for hende.
Læs mere
Case / 14.06.2023
Lønkonsulent fik brugbare formidlingsværktøjer – og lyst til at undervise kollegaer
Flere formidlingsopgaver på lønkontoret betød, at Karina List fik behov for en opkvalificering. Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse gav hende brugbare værktøjer, konkret træning, personlig udvikling – og på lidt længere sigt også lyst til at undervise kollegaer i nye systemer og arbejdsgange.
Læs mere
To børn på vej op ad trappe ved Stevns Klint
Case / 01.03.2023
Analyse skaber overblik og kickstarter forandringsproces mod styrket inklusion
Et 360 graders eftersyn af inklusions- og specialundervisningsindsatsen i Stevns Kommune skabte overblik over udviklingspotentialer på rejsen mod en bedre økonomi og styrket inklusion. Men først og fremmest kickstartede den en fælles forandringsproces og et udviklingsmindset i organisationen.
Læs mere
Case / 07.02.2023
Økonomi for skoledere gav nye indsigter
Kurset Økonomi for skoleledere er populært, og i denne artikel fortæller to tidligere deltagere hvad kurset har givet dem - og hvordan de nu er klædt bedre på at skabe endnu bedre skoler.
Læs mere
Skoleskilt
Case / 02.02.2023
Forløb for teamkoordinatorer skaber psykologisk tryghed blandt de, der skal lede udvikling af undervisning og kvalitet
Et læringsforløb for Toftlund Distriktsskoles teamkoordinatorer har både været en genopfriskning på et tidligere forløb lejlighed til at etablere et fællesskab udover den opgave, de er fælles om at løse. Nu sætter teamkoordinatorerne sig for bordenden og tager ledelsesansvar for den opgave, skolens medarbejdere skal løse i fællesskab.
Læs mere
Christian Qvist Lessèl
Case / 30.01.2023
Den Offentlige Projektlederuddannelse® gav personlig styrke og legitimitet
Planlægnings- og udviklingskonsulent, Christian Qvist Lessèl, tog Den Offentlige Projektlederuddannelse®, hvilket blandt andet gav ham selvtillid og legitimitet i rollen som projektleder.
Læs mere
Møde
Case / 13.12.2022
Handicapråd: Nemmere at løse opgaven, når man forstår kompleksiteten
En fælles temadag for Handicaprådet i Skive Kommune gav medlemmerne en bedre forståelse for hinandens rolle, rådets opgaver og områdets kompleksitet. Det er blevet nemmere for Maj-Britt Løgstrup at udfylde formandsrollen, og dermed er det også nemmere for embedsmændene.
Læs mere
Case / 12.12.2022
Ban vejen for uddannelse og job til mennesker med autismeprofil
I Jobcenter Holstebro ønskede man et fælles udgangspunkt og sprog for at forstå borgere med autisme. Det har et praksisnært kompetenceudviklingsforløb hjulpet dem med.
Læs mere
Case / 23.11.2022
Når ledelse handler om at lede noget og ikke nogen
Uformelle ledere befinder sig mellem to roller, hvor de både er medarbejder og leder, og så alligevel er hverken-eller. Denne ”ind imellem-position” kan være udfordrende, for hvordan indtager man den rette position, når man har en lederrolle uden personaleansvar?
Læs mere
Case / 12.10.2022
Den gode borgerdialog starter indefra
Den gode borgerdialog kan være afgørende for trivslen, ikke alene hos borgerne, men også for de ansatte i kommunen. Gennem skræddersyede forløb kan eksempelvis socialrådgiverne få en hverdag med bedre kollegialt sammenhold og flere gode og meningsfulde dialoger med borgerne. Men alle ansatte, der kommer i forbindelse med borgerne, kan have stor gavn af at få finpudset deres kompetencer på dialogområdet, fortæller chefkonsulent hos Komponent Katrine Brenner.
Læs mere
Case / 03.10.2022
Coachingmodul har været en øjenåbner
For både Mikkel Dencker Samson, Roskilde Kommune, og Rune Fløe Bæklund, Høje-Taastrup Kommune, har DOL-modulet om coaching været en øjenåbner i forhold til lederjobbet. De mener begge, at de har fået en bedre forståelse for samtalens betydning og nødvendigheden af samarbejder omkring de komplekse opgaver.
Læs mere
Cerina fra Aalborg
Case / 31.05.2022
Aalborg Kommune: Stort udbytte af lederuddannelse
For Cerina har ny uddannelse både givet konkrete redskaber til at skabe engagement i hverdagen og været et inspirerende møde med andre ledere i kommunen.
Læs hele artiklen
Case / 23.05.2022
Sundhedskommunom – En uddannelse, der sætter spor i praksis
For lægesekretær Gitte Jul Gilbert er Sundhedskommunomuddannelsen både en trædesten til udvikling i jobbet og en mulighed for at gøre en forskel for patienterne. Her kan du læse om noget af det, hun indtil videre har fået ud af sin videreuddannelse.
Læs mere
Skolebørn
Case / 26.04.2022
Stå stærkere i din skoleledelse
Som skoleleder står du i spidsen for en kompleks organisation. Du skal motivere, lede og styre i spændet mellem kerneopgaven, forvaltningen og det politiske niveau, og du skal have styr på både økonomien og de formelle love, aftaler og bestemmelser, der regulerer skoleområdet. Bliver du også en smule forpustet? Få grundlaget på plads med modulet om skoleledelse fra Den Offentlige Lederuddannelse.
Læs mere
Kvinde snakker med person på konference
Case / 18.03.2022
Vejle styrker rekrutteringen med skræddersyet lederafklaring
Indblik i ledelsesrummet, større forståelse for, hvordan det er at være leder i Vejle Kommune, og rig mulighed for at sparre med andre, der også overvejer at gå ledervejen. Det var noget af det, deltagerne fik ud af det lederafklaringsforløb, som dagtilbudsområdet i Vejle Kommune har designet i samarbejde med Komponent.
Læs mere
Case / 22.02.2022
Morsø Kommune har vendt udviklingen på det specialiserede socialområde
Morsø Kommune er i samarbejde med Komponent lykkedes med at reducere udgifterne på det specialiserede socialområde for voksne. Kommunen har bl.a. nedbragt antallet af borgere, der får støtte i eget hjem og i midlertidige botilbud.
Læs mere
Case / 28.01.2022
Nyt styringspanel hjælper Gentofte Kommune med at tage hånd om økonomien
Komponent har sammen med Gentofte Kommune udviklet et nyt styringspanel på det specialiserede socialområde, der giver kommunen mere sikre budgetter og bedre forudsætninger for løbende at følge med og se, hvor der eventuelt skal sættes ind.
Læs casen her
Case / 17.01.2022
Slagelse Kommune tilfører ekstra ledelseskraft til det særlige børne- og ungeområde
Det særlige børne- og ungeområde i Slagelse Kommune har gennem en længere periode været udfordret på forskellige parametre. Derfor har kommunen indgået et samarbejde med Komponent om at styrke ledelseskraften på området.
Læs casen her
Case / 04.01.2022
Vejle Kommune går fra inddragelse til samskabelse på det specialiserede børneområde
Selv om Vejle Kommune generelt har et højt serviceniveau på det specialiserede børneområde, er der behov for mere samarbejde med borgerne i sagsarbejdet. Derfor arbejder kommunen med i højere grad at tilpasse kommunens indsatser til børnene og familiernes behov.
Læs casen her
Case / 21.12.2021
Fleksibel læring til travle pædagoger i Tårnby Kommune
Da Tårnby Kommune i efteråret satte mentalisering på dagsordenen i kommunens dagtilbud, valgte de at afprøve videoformatet som et fleksibelt alternativ til det klassiske kursusforløb. Det er gået så godt, at videoer også i fremtiden bliver et værktøj i kompetenceudviklingen af de travle pædagoger.
Læs casen her
Case / 30.11.2021
Morsø-Metoden skal holde børn og unge i almindelige dagtilbud og skoler
Morsø Kommune har knækket kurven for antallet af børn og unge, der bliver henvist til specialpædagogiske tilbud. Kommunen her nemlig udviklet en systematik for før-visitation, der skal hjælpe børnene og de unge med at blive tættere på de almene dagtilbud og skoler.
Læs casen her
Case / 26.10.2021
Nyborg Kommune har knækket segregeringsnøden
Nyborg Kommune har indført en model, hvor skolelederne i fællesskab fordeler midler til specialundervisning og inklusion. Modellen, der er udviklet i samarbejde med Komponent, betyder, at kommunen segregerer færre børn og har flyttet penge fra specialtilbud til almenområdet.
Læs casen her
Case / 16.09.2021
Odense Kommune tager god ledelse alvorligt
I Odense Kommune er stærk ledelse et naturligt fundament for fortsat at skabe værdi sammen med borgere og virksomheder. I løbet af de næste år skal omkring 100 ledere årligt igennem de tre grundmoduler i Diplom i ledelse hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL) og Komponent.
Læs mere